Jazz FM Radio Jazz FM Radio Защото музиката има значение!

В момента звучи

Предаване

Незабравими балади

English
Търсене
104 MHz в София

Интервюта

Живот на 110% - Маркус Фюредер от „Паров стелар“

„Даваме на нашите почитатели качество и любов,“ извежда като основно за музиката на своята формация „Паров стелар“ Маркус Фюредер. И допълва: „Ние се опитваме да върнем артистичната нагласа в днешния мейнстрийм начин на създаване на музика.“ Светослав Николов разговаря с австрийския музикант, воден в изкуството от идеята, че животът е прекрасен, за гениалността в джаза, за танците и за живеенето за мига. Интервюто можете да чуете тук.

От какъв ъгъл погледнахте на джаз музиката, за да осъзнаете, че тя е толкова подходяща за танцуване?
Стана случайно, когато започнах да смесвам всички тези музикални стилове. Много бързо осъзнах, че танцуващите на първите суинг концерти през 30-те години на миналия век, са били първите рейвъри. Това са били първите техно партита – в същия дух, като случващото се сега по време на фестивалите – „Уудсток“, например. Всичко е опирало до това да отвориш съзнанието си и да сложиш обувките за танци. Но този джаз не може да се сравни с интимния бар джаз, така че – има много различни видове джаз.

В музиката Ви има много позитивна нагласа. Откъде идва тя?
Музиката винаги идва дълбоко от сърцето. Всичко, което можеш да направиш като артист, е да изразиш нещата, които те съпътстват в ежедневието ти. Моята музика е позитивна, но в нея има и меланхоличен полъх. Всъщност, животът е чудесен и искам това да се усеща в музиката, която правя.

Защо идеята за танца е толкова важна за „Паров стелар“?
Нека го кажа така: в седмицата има седем дни. В пет от тях хората могат да слушат музика в колата, вкъщи, докато седят на дивана, но през почивните дни те искат да излязат, да се откъснат, да отворят съзнанието си, да танцуват – да изразят себе си. Да забравят за трудностите, да забравят за себе си дори. Това, което се опитваме да правим по време на нашето шоу, е да се превърнем в едно неразривно цяло с публиката. На концертите ни никой не мисли дали е понеделник или вторник – важен е сегашният момент. Не е лесно да мислиш по този начин в днешно време – без да се взираш в бъдещето или в миналото. Струва ми се, че музиката е ключът към философията да живееш за мига. Сега е моментът!

Имате много почитатели, а с тях се появява и отговорността за оформянето на музикалния вкус. Как я носите?
Това е добър въпрос. В началото на кариерата ни нашите първи сингли се превърнаха, ще го кажа така – в ъндърграунд хитове. След това си зададох въпроса: „Какво следва?“ Защото качеството е важно, важно е високото ниво на продукция. Но сега остарявам, вече имаме богат опит. Понякога усещам напрежение, но си казвам: „Мога да направя това, което е по силите ми.“ Мога само да се надявам, че хората ще харесат новия ни албум поне колкото предишния. Разбира се, че е отговорност. Ако отворите нашата Фейсбук страница, ще откриете следните думи: „Каквото и да правите, правете го с любов.“ От това кредо се водим нашият екип – не просто да създаваме музика, а да даваме на нашите почитатели качество и любов. Така е невъзможно да сгрешиш.

Може би това е в основата на начина, по който вашата музика пленява слушателите. Как изглежда творческият процес отвътре?
В началото обикновено започвам да работя с ритъма. В студиото експериментирам с различни модели. След това около този ритъм се опитвам да намеря най-подходящите семпли. Когато нещата се развият, идва ред на моите музиканти да се включат или каня гост-артисти и те дават своя принос. Всичко това прилича на готвенето. Да записваш песен е като да приготвиш ястие. Имаш морковите, добавяш сол и  пипер – и готово.

Да поговорим за текстовете на вашите песни. Както стана дума по-рано в нашия разговор, вашата музика е свързана с освобождаването на съзнанието, с танците и с доброто настроение. Намирате ли за предизвикателство да отправяте послания чрез текстовете на вашите песни?
Аз не се занимавам с текстовете на песните ни. Има гост-вокалисти, които каня за участие в проектите ни, запознавам ги с нашата идея и на тях възлагам да напишат текстовете, когато чуят музиката. Текстовете на песните са техен избор.

Какво стои зад мощния звук на „Паров стелар“?
Той е отражение на моята личност. Има тихи хора, има шумни хора, има хора, които винаги са в движение. Аз имам постоянна нужда от предизвикателства. Направо ме ужасява мисълта за почивка, в която две седмици стоя на плажа, слушайки звука на морето. Винаги имам нужда от предизвикателство и това се отразява на музиката ми. Нуждая се от енергия, имам нужда да бягам, да ходя. Животът е твърде кратък, за да стоиш на едно място. Разбира се, понякога е приятно да релаксираш, но на мен ми харесва да живея на 110%.

Какво прави днешната музикална сцена толкова жива, а вас – част от всичко това?
Добър въпрос. Трудно е да кажа какъв е нашият принос към музикалната сцена днес. Заради незаконното теглене на музика нещата доста се промениха – преобладава мейнстриймът, а ъндърграундът все повече се стеснява. Не искам да кажа, че не харесвам мейнстрийма, той е нещо нормално, но аз трябва да влагам качество в нашата музика. Ако погледнете Топ 10 класациите  в момента, аз не съм сигурен, че продуцентите на тези десет песни са творци или музиканти. Всички са се вторачили във финансовия резултат. Ние се опитваме да върнем артистичната нагласа в този мейнстрийм начин за създаване на музика. Това е нашето послание.

Кои са майсторите на джаза, от които сте се учили?
Арти Шоу е един от моите богове. Той е толкова въздействащ джаз музикант! За по-меланхоличните часове предпочитам Чет Бейкър, Майлс, Луис Армстронг. Много са. Има толкова джаз музиканти от старото поколение, които обожавам...

Защо ви докосват тези музиканти? Защо ги харесвате толкова много?
За тях това, което са правили, не е било просто работа, не е било просто професия. Те не просто са свирили на даден инструмент, целта им не е била да са просто звезди. Те са живеели с това, което правят. Да вземем например Чет Бейкър. Той се е самоунищожавал, отдавайки се на музиката. Той е бил на ръба – и е скочил в бездната, само защото е искал да изрази себе си с цената на всички последствия. Всъщност, той е бил гений!

Подобни