Jazz FM Radio Jazz FM Radio Защото музиката има значение!

В момента звучи

Предаване

Джаз емоции

English
Търсене
104 MHz в София

Интервюта

В „За албумите от техните създатели“: Деси Андонова – Audiobook, 2019 г.

Audiobook на Деси Андонова – нейното сърдечно преживяване като артист

По пътя на създаването на Audiobook имаше опити, които бяха много полезни за мен, но неуспешни. В един период работех с Тони Рикев от Music Clinic Records. Направихме сингъл, който излезе самостоятелно – Easy. Тъй като в нашата музикална среда всеки е зает с много проекти и фокусът му няма как да е само върху едно нещо и то да е абсолютен приоритет, пътищата ни с Тони Рикев се разделиха.

Аз много ясно в един момент си представих с кои музиканти искам да го направя. За щастие, те се съгласиха. С Божидар Василев TromBobby работим заедно от много години, имам му пълно доверие. В музикално отношение сме много близки приятели. Музикантите, с които работя, са ми безкрайно близки, обичам ги безрезервно и им имам пълно доверие като музиканти. Освен Божидар Василев, това са Васил Вутев – барабани, Димитър Горчаков – пиано, и Георги Дончев – контрабас. Това е ядрото от музикантите, с които записах албума. Имам и няколко гости – Росен Захариев – Роко – тромпет, Линда Манчева – чело в една от пиесите, Петър Йотов – китара, и Евден Димитров – бас. Песните от албума са създадени през времето. Те не са нов материал. Затова и Audiobook много му отива като заглавие – сборник с мои истории от различни периоди от живота ми.

Вдъхновението за Back Then бе лично преживяване – уроците, които учим в отношенията си с хората. Това бе по някакъв начин тежко преживяване, след което почувствах лекота. И то се изля в музика…

Lovin’ You е една от двете песни, които винаги ще свързвам с Рони – светъл й път! Тя е моя безкрайно близка приятелка от детство, с която пораснахме заедно. От малки мечтаехме да пеем заедно и, съответно, това се получи. Още завършвайки Музикалното училище, първата група, в която пях, се казваше Scam. Рони вече пееше с тях. До този момент нямахме авторски проекти. Мечтаехме да правим музика заедно, да пеем джаз и суинг. Години по-късно това стана Sentimental Swingers – сбъдната мечта. През времето Рони замина за САЩ, аз минах през периода с Phuture Shock, тя се върна, създаде Nasekomix.

В един момент си казахме, че трябва двете да направим нещо заедно. Записахме две песни, една от които е втората в Audiobook. Бях ги измислила преди това. Идеята бе да започнем от някъде и да си направим албум. Казах й: „Ронка, от тук тръгваме.“ Тя отговори: „Супер!“ Помогна ми с текста. Но си представях, че в песните има брас и пиано, които не мога да изсвиря. Решихме да говорим с тромпетиста Мишо Йосифов да ни помогне с аранжиментите. Дадохме му демата. Събрахме музиканти и имахме дори щастието Рупето да участва в една от двете песни, които записахме тогава. Lovin’ You и следващата от албума – I Know You Care, са песните, които записахме тогава, на които Мишо направи аранжимент за брас. Записахме бекинг вокали и си казахме: „Сега да имаше трета…“ Очевидно ни трябваха още гласове, но решихме ние да ги запишем.

Така тръгна историята със Sentimental Swingers. Верчето е сестра на мой близък приятел – китарист, и я знаех като Верчето, сестрата на Пепи. Рони ми се обади и ми каза: „Деска, Верчето идва на уроци при мен, ще записва песен за един филм. Свързах я с Мишо да помогне за аранжимента на песента.“ Мишо казал: „Ето ви я третата, хайде да правим проект.“ Така тръгна Sentimental Swingers – с тези две песни, които влязоха в албума на групата Cradle of Love.

С Рони тогава нарекохме проекта си Lava Lava. Записахме двете песни и едната от тях дори спечели конкурса „Златна пролет“ на БНР. Успоредно с всичките проекти, в които пея, от много години съм и диджей. И тъй като наградата бе и парична, с Рони решихме да дадем спечеленото на един продуцент да направи ремикс на песента и да го пускам в сетовете си. Ремиксът стана доста несполучлив, но винаги има риск. Така че Lava Lava бе нашият активен проект с Рони за много кратко време, след което Мишо събра Sentimental Swingers и фокусът ни отиде в тази посока. Lava Lava приключи с двете песни с много симпатични аранжименти, които останаха в нашата лична история по пътя ни като едно чудесно преживяване.

How Long е от периода ми с Phutre Shock. Това бе интрото на втория ни албум In and Out, който направихме с Филип Александров. В него тя е само пиано и глас. Много исках да я изпея отново и си представях как искам да звучи. Божидар Василев и Васил Вутев са моите музикални продуценти на Audiobook. Аз абсолютно им се доверих и съм безкрайно щастлива, че го направих. Тяхното усещане за музика и тяхната естетика са част от албума. Тази песен си я представях по един начин, но в процеса на работа тя се промени, защото премина през тяхната призма и всеки от музикантите вложи своето усещане. Изключително щастлива съм как звучи всяка една от песните! How Long най-накрая стана от интро – песен.

Swing, Swing, Swing е от периода ми със Semtiemtal Swingers – от моите песни в албума. Записвайки си демото, си представях тя да звучи по един начин. После Мишо Йосифов направи аранжимент за групата и тя прозвуча коренно различно, което бе супер. Имах обаче потребност тази песен да прозвучи по начина, по който аз по-скоро си я представях от самото й създаване. Така и стана. Swing, Swing, Swing е заглавната песен от албума на Sentimental Swingers, в който тя е със заглавието Cradle of Love. Отново е песен за любов, както почти всички песни в албума, тъй като любовта за мен е най-голямо вдъхновение във всичките й форми. Така че съвсем естествено е да пея за любов.

Misery е единствената песен в албума, на която не съм автор. Тя излезе като първи сингъл преди да запишем останалите, затова и звучи по-различно. Създадена е от Сайго – прекрасен артист и изключителен човек, когото срещнах преди няколко години благодарение на Георги Линев от Kan Wakan. Имаше период, в който пях с тях. SAÍGO дойде от САЩ още за първи концерт на Kan Wakan тук. Запознахме и всички се влюбихме в него – той е изумително сладък и талантлив човек. SAÍGO вече има албум с Божидар Василев и група музиканти, част от които са в моя албум – Петър Йотов – китара, Евден Димитров – бас. Чудесна банда! SAÍGO – Тийн Н’гойен, ми каза: „Имам една песен за теб. Много искам да я изпееш.“ Влязохме в студио заедно с Георги от Kan Wakan, записахме вокалите, после Тийн ми изпрати готова песента. Реших да я пусна като първи сингъл.

Това е много специална за мен песен! Тя е с тежък, тъжен текст. Много е ценна връзкатя ми с Тийн и съм безкрайно благодарна на него и на Георги за нея. Интересно е как по пътя ни като артисти и като хора се свързваме с други, които остават много важни в живота ни. Не е толкова лесно да срещнеш хора, с които да твориш и да си на една честота. Затова съм безкрайно щастлива, че имам музиканти до себе си. Имала съм възможност да работя с много хора, много талантливи, изключителни музиканти. Но когато създаваш музика с някого, това е много специална, фина и интимна връзка, която е рядко срещано явление.

Иван Шопов ни покани миналата година с Тийн да участваме в неговия проект с Ина Кънчева „София – градски вибрации 140 bpm“ за Деня на София. Беше много красиво мултимедийно събитие на площада пред Двореца! Тогава за първи път с Тийн имах възможност да съм в студиото и да творим заедно. Сигурна съм, че с него ни предстоят много хубави работи, защото я има химията. Може би песните, които създадохме тогава, в един момент ще видят бял свят. Бе много специално и да се срещнем с Иван. Misery – това изключение в албума, създадено от Тийн, мисля, че е началото на нещо, което тепърви ни предстои като съвместно творчество с него.

Round and Round е с по-клубно звучене. Така си я представях и отново съм много щастлива как се получи. Когато започнах да пускам музика преди много време, първите стилове, които ме грабнаха и в които си купувах плочи, бяха броукън бийт и геридж. Те бяха излезли тогава и много исках тази песен да има точно такова звучене. Получи се и съм много щастлива!

Love to Love има предишен живот. Бях направила песента преди албума и имах два нейни ремикса, но оригинал практически нямах – само изпетия вокал. Демото бях дала на Mr. Moon – един изключително сладък продуцент от Пловдив, за когото съм сигурна, че повечето хора са чували за него. Той е и диджей, а също – барабанист. Другия ремикс направи Boris the Heartbreaker. И двата ремикса станаха изключително готини. И тъй като нямах оригинал, за референция на момчетата дадох ремикса на Mr. Moon. Така че тази песен мина през неговата призма. Ремиксът на Boris the Heartbreaker също беше много, много симпатичен. Това ме връща назад във времето в периода ми след Phuture Shock.

One of the Stars се роди, когато почина баща ми – светъл му път! Тогава се появи мелодията, песента бе все още като състояние, нямаше форма. После си отиде една моя много близка приятелка. Тази песен е свързана с моята лична загуба – как си преживях тази мъка. Имах нужда да изпея нещо за тези хора, които толкова много обичам. В един момент си дадох сметка, че е ясно, че животът е преходен, че смъртта е част от него, че в един момент всеки от нас си отива. Но остават хора след нас – тези, които обичаме.

Когато Рони почина, песента прие форма. Тя е за баща ми, за Виолета и за Рони. И също така за нашите деца – за моята дъщеря Янтра, за Рада и Марина – децата на Рони, за детенцето на Виолета. Те остават, както аз съм останала сега. В мен има тежка скръб, че тези хора вече не са част от живота ми, по който са били досега. Те винаги, винаги, докато аз съм тук, са живи в сърцето ми.

Това е абсолютно естествена част от нещата – да си отидем и да не сме тук вече. Но любовта ни остава в тези, които остават тук. Така че тази песен ми е може би най-емоционалната в този яалбум. Тя е свързана с този период от живота ми, в който много скъпи същества поеха пътя си отвъд. Аз като оставаща тук имах нужда да изпея усещането си и любовта си към тях.

Now We Are Here е последната песен от албума. Работното й заглавие е Dreamland. Тя също има живот преди албума. Моята братовчедка Кати, която е наполовина финландка, през последните години също продуцира музика и е диджей. През всичките тези години живееше и работеше в Хелзинки. Бях й пуснала демото. Тя каза: „Страхотно, дай да направим един клубен трак.“ С финландски продуцент направиха ремикс, създадоха структура на песента по моите вокали. Получи се хаус трак, който влезе в компилация на много активен преди няколко години лейбъл. Тъй като нямах връзка с него, едва после разбрах, че песента е била в клаксации, в сетовете на известни диджеи. Беше забавно, че го научих впоследствие. Това бе животът на Dreamland преди това. Тъй като тази песен бе приела форма, в която не се припознавах, много имах нужда да влезе в албума с моето усещане и да звучи по начина, по който си представям. За нея записах и перкусии. Now We Are Here в момента звучи както съм си я представяла и съм искала да звучи.

  • Разказа на Деси Андонова можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

„За албумите от техните създатели“ се излъчва по Джаз ФМ в сряда от 19 ч. с повторение в събота от 14 ч.

Audiobook на Деси Андонова можете да слушате и да закупите от Bandcamp, както и да се сдобиете с него в Дюкян „Меломан“ и в магазин „Ключ“. Албума можете да чуете също в Spotify. В социалните мрежи: Деси е тук в YouTube и Instagram.

Подобни