Jazz FM Radio Jazz FM Radio Защото музиката има значение!

В момента звучи

Предаване

All-Time Jazz Masters

English
Търсене
104 MHz в София

Новини

Музей на Принс отваря в „Пейзли парк“ днес – засега само за три дни

Музей на Принс отваря в „Пейзли парк“ днес, но ще работи само три дни във времето до Коледа. Бъдещето му не е ясно. Причината е в дебатите в местния общински съвет – повечето членове настояват внимателно да се обмисли дали градчето Шанхасен иска да се превърне в център на туристическия интерес, дали ще може да поеме трафика и дали е гарантирана безопасността на участниците в движението. Очаква се всеки ден студийният комплекс на Принс, където той издъхна на 21 април, да посреща около 2000 почитатели. Още преди да бъде получено одобрението на общинския съвет, от управлаващата наследството на музиканта компания продадоха билети за 10 дни. Сега обаче решението за промяна на предназначението на имота бе отложено за времето до 23 декември. Ако съветниците не се произнесат до тогава, проектът влиза в сила. „Принс построи комплекса с идеята да го превърне в музей. Проектиран е с тази мисъл.“ – обяснява сестра му Шарън Нелсън. Решението за отлагане на изменението на градоустройствения план е взето след дискусии, продължили 3 часа и половина, в края на които в подкрепа на допълнителното обсъждане гласуват трима, а против са двама, един от които е кметът. По време на заседанието са говорили шестима местни жители, като повечето са се изказали в подкрепа на музея, но е имало и гласове за това, че не бива да се бърза, съобщава местната преса.

„Пейзли парк“ пази спомена за Принс към мига на неочакваната му смърт – на пулта в студиото все още стоят листите с неговите бележки. Разбираме, че в последните си дни той е работил по джаз албум. В комплекса има изградени две студиа, репетиционна зала, а също и стая, посветена на филма Purple Rain (който ще бъде припомнен на „Киномания“ тази есен) – там са изложени мотоциклетът, сценарият, наградата „Оскар“ за най-добра музика към филм, а на лилавата стена филмът тече непрестанно. Култова е стаята с награди и със сейф с незидавани материали – Принс я нарича Foo Foo. „Когато си почитател, виждаш любимеца си само от седалката в залата, а тук бихте били буквално до него.“ – обяснява мотивите за желанието си да превърне имението в музей сестрата на Принс Тайка Нелсън, която се определя като най-близка до него. Тя обещава максимално скоро почитателите на Принс да могат да чуят и негови неиздавани записи. Архивът е изключително богат – работили с Принс казват, че има материали за издаване за 100 години напред.

На първо време обаче наследниците на Принс възнамеряват да отворят „Пейзли парк“ за широката публика. „Почитателите ще почувстват това, което Принс е усещал, когато е създавал и изпълнявал музика в този изолиран храм на музиката. По време на преживяването посетителите ще видят предмети от личния архив на Принс, включително част от култовия му концертен гардероб с 6000 костюма и около 1000 чифта обувки, неговите награди, музикални инструменти, творби, ще могат да чуят редки аудио записи и да видят непоказвани публично кадри, ще се полюбуват на неговите мотоциклети.“ – обявяват на сайта на „Пейзли парк“, който съдържа единствено информация за туристическите пакети. А те са два – стандартен за 38.50 долара и ВИП за 100 долара. Стандартният включва разглеждане на основния етаж със студиата и апаратните, монтажните и репетиционните зали, концертната сцена, частния NPG Music Club, в който той е посрещал своите гости. ВИП посетителите ще бъдат преведени през всичко това от екскурзовод, ще разполагат с 30 минути повече, ще видят и други зали и студиа, още лични вещи на Принс и ще могат да си направят снимки.

За да се превърне студийният и жилищен комплекс в музей обаче е нужно разрешение на общинския съвет. Според съветници и местни жители е нужно общността да прецени дали иска градчето в покрайнините на Минеаполис да се превърне в туристически център, посрещащ 600 000 души годишно. А за това е нужно да се обсъди как ще се отрази евентуалното отваряне на музея върху натовареността на пътищата, върху безопасността на автомобилистите и на пешеходците. Управляващата компания се е погрижила в създаването на стриктен регламент – пристигане 20 минути преди тура, разходка 70 минути и отпътуване до 10 минути след края на обиколката. Билети няма да се продават на място. С тези уговорки бяха пуснати в продажба билети за 10 дни, още преди да е получено разрешението на общинския съвет за превръщането на студиото в музей. Първоначално управата забрани работата му, а след това обяви, че дава позволение само за три дни – днес – в предварително обявения ден за откриване, на 8 и на 14 октомври. До Коледа предстои да се вземе окончателно решение, а при липса на такова музеят започва да работи.

„Пейзли парк“ е построен през 80-те и тогава струва 10 милиона долара. Той е помислен с размах до последния детайл – включително стъклените куполи, които светят в лилаво, когато Принс е в имението. Проектът е на архитекта от Лос Анджелис Брет Тиъни. Когато музикантът се обръща към него, той дори не е навършил 30 години. Дизайнът за времето си е бил футуристичен – с кубични форми и бели алуминиеви панели отвън, за да е в хармония със семплия провинциален пейзаж, и меки овали и цветове отвътре. Във фоайето ни посреща символът на Принс, който е добавен по-късно, след което се развива в поредица от врати от двете страни. Естествена светлина струи от стъкления купол, а балконът към помещенията на втория етаж е изрисуван с бели облачета на фона на синьо небе. С Тиъни Принс работи още от края на 1981 и началото на 1982 г., когато архитектът е едва на 23 години – тогава заедно изграждат първото студио на музиканта в неговия дом. По време на снимките на филма Purple Rain се заражда идеята за построяване на цял комплекс в пустия район на 30-ина километра от Минеаполис, работата започва през 1985 и завършва през 1987 г. И ако днес съгражданите на Принс не са убедени, че са спонтанно готови да приютят негов музей, навремето музикантът е избрал това място за работа, за да подкрепя общността. На въпрос на „Билборд“ в деня на смъртта на Принс за това защо той е решил да работи в Минеаполис, Брет Тиъни отговаря: „Той не искаше да живее в Лос Анджелис или Ню Йорк, искаше да остане в родния си град – да го подкрепя и да се отплаща за това, което градът му е дал. Днес изгубихме щедър творчески гений.“

Освен откриването на музей, този месец семейството на Принс организира и обществено честване на музиканта – то ще се състои точно след седмица. Сред изпълнителите, които ще се включат, са Стиви Уондър и Кристина Агилера.

Снимка: By Nick Scribner - self-made, CC BY-SA 3.0, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=16716989

Подобни