Jazz FM Radio Jazz FM Radio Защото музиката има значение!

В момента звучи

Предаване

Уикенд настроение

English
Търсене
104 MHz в София

Новини

Музика на Петър Славов за първи път с визуален прочит. Автор на stop motion анимацията е Полина Герасимова

Живеейки все така в неизвестност какво ни предстои и същевременно опитвайки се да се завърнем към нормалния си ритъм на живот, като че ли това оказва още по-силно влияние върху творческата енергия и желанието ни да се свързваме помежду си, да работим заедно, да подплатим с нещо красиво всичко, което преживяваме. Такъв пример е едно съсем ново и спонтанно сътрудничество, преодоляло с лекота разстоянието между Ню Йорк и София и съчетало визуалния език с езика на музиката. Преди няколко дни басистът Петър Славов се обръща към Полина Герасимова с идеята тя да създаде видео към някой от записите в дебютния му албум Little Stories. Двамата не се познават, но пресечната точка е налице - той е воден от желанието си да опита нещо ново, този път чрез визия, а Полина има силна емоционална връзка с музиката и това е съществено за нейната работа. „Водещото в тази колаборация беше това, че аз имах възможност да експериментирам с нещо, което никога не съм правила преди.“ – казва Полина Герасимова от студио Poliforma в интервю за Джаз ФМ радио. Нейният професионален път на визуален артист обхваща работата й като VJ в концертни зали, клубове, театър и опера, минава през създаването на анимации, плакати и лога и достига до мапинг и интерактивни инсталации. Полина е добре позната от съвместната си работа с имена като Мирослав Иванов, Рут Колева, Kan Wakan, Деси Андонова, P.I.F. и мн. др.

Полина Герасимова

Петър Славов, който неслучайно е смятан за един от най-успешните български джаз музиканти, издаде дебютния си албум Little Stories в края на миналата година. Проектът включва десет авторски композиции, които басистът записва заедно със свои колеги от нюйоркската джаз сцена. Всяка една от пиесите в диска е представена с кратка история, свързана по някакъв начин със създаването й. През последните месеци Little Stories заслужено получи високи оценки от критиката в ревюта за престижни издания, а отзивите на публиката продължават да са все така топли и ентусиазирани.

В албума на Петър Славов Little Stories музиката говори езика на човечността и красотата

Little Stories на Петър Славов; художник на обложката: Мария Хосе Конча

Пиесата от Little Stories, която е в основата на сътрудничеството между Петър Славов и Полина Герасимова, се нарича Prologue: Glide. За нея на обложката на албума басистът пише: „Това е звукът на свободата, която изпитах веднъж, сънувайки, че летя. Беше едновременно красиво и вълнуващо, но и много страшно. Точно преди да се събудя, бях започнал да усещам, че съм се научил да летя и просто се оставях вятърът да ме носи, докато се наслаждавам на красивата гледка под мен.“ Prologue: Glide е записана с участието на пианиста Дан Кауфман, барабниста Марк Маклийн и струннен квартет, ръководен от цигуларя Енчо Тодоров, който от години живее в САЩ. Aнимацията към пиесата може да видите в края на публикацията, а преди това Полина Герасимова разказва за процеса по създаване на видеото.

„Аз чух целия албум, който е изключително приятен и е нещо, което можеш да си пуснеш вкъщи и да слушаш с удоволствие. Може би в тази композиция Prologue: Glide имаше най-много динамика и въобще докато слушах всички записи, някак си очаквах нещо да се свърже с мен под формата на визуален образ, за да си представя какво бих могла да направя, защото аз вече бях избрала технологията, по която мога да изработя видеото. В тази пиеса има развитие, градация бих казала, нещо, което беше много важно за технологията на рисуване, която бях намислила. Реално това е stop motion анимация върху стъкло и в нея има надграждане. Започвам от някакъв елемент, рисувайки върху него, после върху него, върху него, върху него и така докато се получат различни форми. В повечето случаи не мога да предположа какви ще бъдат те, защото от едната форма ми идва идея за другата. Някак ми се стори, че тази композиция и това, което съм намислила, вървят в една и съща посока.“

„Много ми се искаше да изразя липсата на тази лична свобода, която се усещаше по време на карантината. Затова и изборът ми на визуална идентичност на този видеоклип беше да покажа небето и все едно се рисува върху него. В началото започнах със старанието да очертавам слънцето, облаците и т.н., но много рязко се смени времето, докато снимам. В един момент облаците изчезнаха, а докато рисувах и снимах, те се местеха много бързо. Така че просто си смених плана в хода на действие. Мисля, че това е най-хубавото в моята работа и въобще в изкуството, защото за мен винаги процесът е бил много по-важен от крайния резултат. Разбира се, крайният резултат е нещо, за което трябва да мислиш и към което да се стремиш, но ми се струва, че процесът, тази креативна част, която всъщност ражда резултата, е много по-значима в някаква степен от това, което ще постигнеш накрая.“

„Това е моят покрив, на който бих казала, че е относително опасно да се излиза, защото не е обезопасен. Но по време на карантината - това бяха два месеца, в които прецених, че е важно да поема част от тази колективна отговорност за хората, които биха могли да се заразят и също така реших, че това е моментът, в който мога да си почина от своето лудо ежедневие. Става дума за един изчистен покрив, той е като площадка. Беше ми много трудно да пренеса на него всичките си материали, включително и масата, която сглобих. Това беше дървена маса с дупка по средата, на която сложих едно стъкло и всъщност започнах да рисувам върху него. Камерата беше под стъклото и снимаше облаците и това, което рисувам. Предните няколко дни излизах на покрива и засичах кога започва да се смрачава, защото много исках да има промяна в небето. Установих, че промяната в цветовете му се случва някъде за около час и половина вечерта. Оттук излязоха други проблеми, свързани с това, че когато се сменя светлината, трябва да променям функциите на апарата, което е много сложно, защото това е stop motion анимация и реално аз рисувам и снимам на всеки 10 секунди. Ако се забавя с повече от 10 секунди, нещата със самата рисунка много се променят. Например, вятърът може да разнесе боите или когато пече слънце, това, което съм нарисувала, изсъхва много бързо, променят се цветовете, дори структурата на самата картина.“

„Всъщност направих два опита. Първият беше с един текст, който ми изпратиха – какво си е мислил Петър Славов, докато е писал композицията. Първият път реших да вкарам и текста в рисуването. Когато го рисувах, ми изглеждаше много красиво, но тъй като светлината идва отгоре, поглеждайки снимките, стоеше така все едно някой е писал с кръв по стената. Изглеждаше много зловещо, защото беше в контражур. Тогава реших, че ще снимам втори път, което по принцип досега не ми се е случвало в подобен тип проекти.“


Prologue: Glide, музика: Петър Славов; stop motion анимация, рисувана върху стъкло: Полина Герасимова

  • Цялото интервю на Таня Иванова с Полина Герасимова може да чуете чрез бутона „Аудио“.
  • Албума на Петър Славов Little Stories може да откриете в добре познатите сайтове и платформи в интернет (Bandcamp, CDBaby, Amazon, iTunes и др.), а физическо копие се предлага в „Дюкян меломан“ в София. В първите петъци на следващите два месеца (5 юни и 3 юли) Bandcamp ще продължи своята подкрепа за артистите, с които работи. Компанията обяви, че ще отмени таксите си във въпросните дни и така приходите от продажбата на албуми ще отиват директно при музикантите. Всички новини, свързани с музиката на Петър Славов, може да следите в официалната му фейсбук страница.
Подобни